Theorieles

Er zijn 4 soorten vaarbewijzen

  • Klein vaarbewijs voor plezierschepen met een lengte tot 25 meter
  • Grootpleziervaartbewijs met dit vaarbewijs mag u met plezierschepen varen tot 40 meter lengte
  • Beperkt groot vaarbewijs voor beroepsmatige vaart voor schepen tussen 20 en 40 meter lengte
  • Groot vaarbewijs voor de grote beroepsvaart

Met een klein vaarbewijs mag u plezierschepen varen tot 25 meter lengte. Dat is een schip zo groot als een zwembad in een middelgrote stad. Maar u mag met hetzelfde klein vaarbewijs ook beroepsmatig varen. En wel schepen met een lengte tot 20 meter. Denk aan een pont (afhankelijk van het vaargebied) een bagger- of een peilschip.
U mag ook betalende passagiers meenemen, maar dan gaat het om maximaal 12 personen. Dan praten we over maximaal 14 opvarenden. U (de schipper) en eventueel 1 niet betalende matroos en de 12 betalende passagiers.

Voor het varen op de Noordzee is geen vaarbewijs vereist, wel echter voor het bevaren van de zeehavens!

Wilt u bedrijfsmatig gaan varen moet u naast uw vaarbewijs in het bezit zijn van een marifoon met het bijbehorende marifooncertificaat.

Het Klein Vaarbewijs is verplicht voor het varen van een schip dat langer is dan 15 meter of een schip dat sneller kan varen dan 20 kilometer per uur.

Met het Klein Vaarbewijs 1 ben je bevoegd om deze schepen te besturen op alle rivieren, kanalen en kleine meren in Nederland. Heb je een boot die kleiner is of minder hard kan? Dan is het nog verstandig om je Klein Vaarbewijs te halen. Je bent dan op de hoogte van alle (gedrags)regels op het water.

Voor het besturen van een vaarbewijsplichtige boot op het IJsselmeer, Markermeer, de Wester- en Oosterschelde, de Waddenzee, het IJmeer en de Eems en de Dollard heb je een Klein Vaarbewijs 2 nodig. Klein Vaarbewijs 2 bestaat uit 2 delen, namelijk Klein Vaarbewijs 1 en een Aanvullend deel. Extra onderdelen die bij 2 aan bod komen zijn het navigeren met kaart, plotter en passer, het varen op getij-water, het gebruik van waterkaarten en almanakken en een beetje weerkunde.Je kunt in één keer voor Klein Vaarbewijs 2 examen doen. Je doet dan eerst een examen voor 1 en aansluitend voor 2.

Je leert een heleboel over het varen in de praktijk en het is gelijk ook een ICC (International Certificate of Competence).
In diverse landen is het wenselijk of verplicht om zo'n document te hebben.

Op veel schepen vind je er een en ook heel veel mensen gebruiken 'm: de marifoon.

Maar.... in Nederland mag je pas een marifoon gebruiken, als je daarvoor een certificaat hebt behaald!

Watersporttheorie marifonie cursusAls je de marifoon alleen gebruikt op de binnenwateren is het basiscertificaat voldoende. Op grond van het basiscertificaat krijg je bij registratie bij de Dienst Telecom een ATIS-code. Als deze code ingevoerd is, voldoet de marifoon automatisch aan alle voorwaarden voor gebruik op het binnenwater; geen DSC, geen dual watch en automatische reductie op de daartoe verplichte kanalen.

JasperJ Watersporttheorie cursusboek marifoonVoor langere tochten over zee is een marifoon in zeevaartuitvoering met DSC-faciliteit aan te raden. Daar heb je een Marcom-B certificaat voor nodig.

Neem ook eens een kijkje bij de buren: een RYA-certificaat (Short Range Certificate) of een Belgisch brevet zijn ook in Nederland geldig en soms makkelijker/goedkoper te behalen!

Deze cursus is nog in ontwikkeling.

Jaaa ik ben geslaagd voor het examen Klein Vaarbewijs I hoor! Met 65 van de 80 punten.

Al met al heb ik genoten van je cursus en voelde mij daardoor zeer goed op het examen voorbereid. Dank je wel!!!

Meryl, 22-04-2015

----------------------------------------------------------------------------------------

Vandaag examen gedaan en in the pocket...

Thanks voor de boeiende avonden! Ik ga het zeker anderen aanraden!

Peter, 25-10-2014

----------------------------------------------------------------------------------------

Ik ben gisteren geslaagd voor mijn vaarbewijs 70 punten Bedankt voor de lessen

Wilco, 19-10-2014

Scorpion Buienradar

Contact

captcha
Herlaad

Zeilboeken

Watersportnieuws (Nauticlink)

Invalid or Broken rss link.

Zeilvideo's

IkWilZeilles op Facebook